انواع میز اداری

انواع میز اداری

میزهای اداری یکی از اجزای اصلی مبلمان اداری می باشد. بر اساس فعالیت بخش های مختلف یک سازمان نیاز به میزهای اداری متفاوتی نیز احساس می شود. ما در زیر انواع میز اداری تولیدی گلسار را به لحاظ استفاده و کاربری توضیح می دهیم.

انواع میز اداری | میز مدیریت

اولین قسمت یک اداره که باید تجهیزات مرغوب تر، مدرن تر و با رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد، اتاق مدیریت است. میزی که برای این اتاق در نظر گرفته می شود باید خصوصیات متمایزی از دیگر میز های شرکت داشته باشد. چون اگرچه مدیران وظایف اپراتوری بر عهده ندارند اما ساعت های زیادی را پشت میز به سر می برند و احساس راحتی و عدم خستگی آنان حائز اهمیت می باشد.

انواع میز اداری
انواع میز اداری

اندازه میز مدیریت

این میز نسبت به میزهای کارمندی بزرگتر می باشد و باید بر روی آن به اندازه کافی جا برای سیستم کامپیوتری، تقویم، لوگوی شرکت، کاتالوگ و … وجود داشته باشد.

رنگ میز مدیریت

اغلب رنگ های تیره برای میزهای مدیریتی انتخاب می شوند. این رنگ ها جذابیت بیشتری داشته و توجه بیشتری را جلب می کنند. البته این مساله شامل همه دکوراسیون های نمی باشد و شرط اول انتخاب رنگ، همخوانی با دیگر تجهیزات اتاق و سازمان می باشد.

طرح و فرم میز مدیریت

میزهای مدیریت باید خارج از سادگی طراحی شوند و در آن از اشکال خاص و زیبا استفاده گردد. این طرح و فرم باید متفاوت از میزهای کارمندی باشند.

در گذشته برای اتاق مدیریت از وسایل کمتری استفاده می شد و مواد اولیه میزهای مدیریتی تنها در فلز و چوب خلاصه می شد. در حالی که امروزه شاهد استفاده از متریال خاص مانند شیشه برای این میزها می باشیم. همچنین طرح های مدرن و متنوع تری برای میزهای مدیریتی به کار گرفته می شوند. در نهایت اینگونه می توان بیان کرد که زیبایی متفاوت، دوام و اصول استاندارد و ارگونومی از فاکتورهای اساسی و مهم در ساخت میز های مدیریتی می باشند.

انواع میز اداری | میز کارمندی

همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع میزها توسط کارمندان و پرسنل مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه سایز و اندازه میز کارمندی نسبت به میز مدیریت کمتر است، بیشترین استفاده را در هر سازمانی دارند. میز کارمندی برای شرکت ها، ادارات و تمامی ارگان های خصوصی یکی از ضروری ترین تجهیزات به شمار می آید. کارمندان یک شرکت، که مهم ترین عنصر در افزایش بازدهی شرکت هستند، زمان زیادی را پشت این میزها می گذرانند. هر یک از کارمندان با داشتن یک میز، صاحب فضایی خصوصی و مستقل می شوند که در آن با آرامش بیشتری مسئولیت های خود را به انجام می رسانند. میزهای کارمندی فضای شرکت را مجزا و تقسیم بندی می نمایند.
این میزها همچنین در معرض دید ارباب رجوع و مشتریانی است که به شرکت مراجعه می کنند. به همین دلیل طراحی و ظاهر آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در اغلب موارد، جهت ساخت میزهای کارمندی از ام دی اف استفاده می گردد.

ابعاد میز کارمندی

برای ساخت میز کارمندی ابعاد استانداردی وجود دارد اما در وهله اول این فضا و محیط شرکت است که تعیین کننده سایز این میزها است. میز کارمندی باید به گونه ای طراحی گردد که یک سیستم رایانه به علاوه تعدادی وسایل کوچک در اطراف آن، به راحتی روی میز جای گیرند.

کشو در میز کارمندی

کشوها محلی برای نگهداری اسناد، مدارک و ابزارهای کوچکتر مانند خودکار، منگنه و .. می باشند که منجر می شوند میز پرسنل شلوغ و بهم ریخته نباشد. در طراحی میزهای کارمندی بهتر است در دو طرف میز کشو هایی تعبیه شوند تا افراد با نظم وسایل خود را جاسازی کرده و در زمان کار آرامش بیشتری داشته باشند.

میزهای کارمندی باید با متریال مرغوب و مقاومی ساخته شوند تا دوام بیشتری داشته باشند. ام دی اف از جمله مواد اولیه مناسب برای ساخت یک میز کارمندی بادوام می باشد. به دلیل قرار گرفتن سیستم رایانه بر روی میز که وزن نسبتا بالایی دارد، باید در طراحی به تحمل وزن و توان میز توجه گردد.

ظاهر میزهای کارمندی

میزها علاوه بر نظم بخشیدن به فضای شرکت، نقش بسیاری در دکوراسیون داخلی دارند. میز کارمندی حد فاصل پرسنل و مراجعین است، از این رو بسیار جلب توجه کرده و هرچقدر محیط شرکت لوکس و زیبا باشد، میز نا مناسب ظاهر سازمان را نا مطلوب جلوه می دهد.

زیبایی در کنار کیفیت و دوام بالا، دو فاکتور اساسی در طراحی و ساخت میز ها می باشند. همچنین لازم است وزن این میزها سبک باشد تا جابجایی و انتقال آن در صورت تغییر دکور، نظافت شرکت و .. آسان باشد. به عنوان مثال استفاده از شیشه در میزهای کارمندی ضرورتی نداشته و تنها موجب افزایش وزن آن ها می شود.

انواع میز اداری | میز منشی

میز منشی شبیه به میز کارمندی است با این تفاوت که سایز آن کمی بزرگتر است و به دلیل اینکه معمولا مراجعه کنندگان در مقابل آن به حالت ایستاده می باشند، حفظ حریم در آن بیشتر رعایت می شود. به طوری که ترجیحا صفحه نمایش، دفتر یادداشت و دیگر موارد روی آن قابل مشاهده نباشند.

از طرفی، محل قرار گیری این میز ها معمولا مقابل درب ورودی شرکت می باشد، از این رو ظاهر آن و تناسب رنگ و طرح آن با دکوراسیون داخلی شرکت بسیار حائز اهمیت می باشد.

انواع میز اداری | میز کار گروهی

هنگامی که تعدادی از کارمندان وظایفی مشابه به هم در یک بخش از سازمان داشته باشند، میز کار گروهی کاربرد دارد. معمولا بین افراد پشت این میز دیوارهایی کوتاه جهت ایجاد حریم شخصی استفاده می گردد. ارتفاع این دیوار ها نباید از 40 سانتی متر بیشتر باشند.

انواع میز اداری | میز پذیرش

کاربری این نوع میز شباهت زیادی به میز منشی دارد و مانند آن به جهت تماس زیاد با مراجعه کنندگان، باید دارای زیبایی و جذابیت بالایی باشد. ارتفاع میز پذیرش از میز منشی بیشتر می باشد. از این میزها در بخش پذیرش هتل ها و یا صندوق رستوران ها بسیار استفاده می شود.

انواع میز اداری | میز پذیرایی

جهت سرویس دهی به ارباب رجوع از میز پذیرایی استفاده می گردد. این میزها در سالن انتظار مطب ها و شرکت ها بسیار کاربرد دارد و متناسب با مبل ها سالن می باشند. ارتفاع میز پذیرایی بین 45 تا 55 سانتی متر می باشد.

انواع میز اداری | میز کنفرانس

اتاق کنفرانس یکی مهم ترین بخش های هر سازمانی است که در آن مذاکرات و گفتگو های مهم صورت می گیرد. از این رو طراحی فضای آن به خصوص میز اصلی کنفرانس بسیار مهم می باشد. میزهای کنفرانس در طرح های مختلف بدون پذیرایی یا با پذیرایی موجود می باشند. این میزها دارای قابلیت نصب تجهیزات صوتی و تصویری را دارا می باشند.

مقالات و محصولات مرتبط